اردشیر محصص و کارگاه نمایش

شروع همکاری با کارگاه نمایش :

اردشیر محصص هنگامی که در زمستان ۴۸ اولین همکاری اش با کارگاه نمایش شکل گرفت هنرمند شناخته شده یی بود .

همان سال نمایشگاهی در گالری سیحون برگزار کرده بود ، با روزنامه ها و مجله ها همکاری می کرد و مرتبا نقد و نظرهایی درباره ی او و طرح هایش در مطبوعات و کتاب ها چاپ می شد .

اردشیر محصص،کارگاه نمایش
اگر فاوست یک کم معرفت به خرج داده بود

شروع طراحی کتاب :

در این سال اردشیر یک طراحی برای جلد کتاب «اگر فاوست یک کم معرفت به خرج داده بود…» انجام داد که بر پایه ی تحلیل روانی شخصیت اصلی داستان شکل گرفته است .

او دو سال بعد صحنه ای از نمایش «جان نثار» بیژن مفید را طراحی کرد که در آن سر وزیر در یک سینی و در دستان شاه را نشان می دهد . داستان دربار سلطان حسین را روایت می کند ولی لباس و ظاهر وزیر بسیار شبیه امیرکبیر است که اردشیر بارها او را در مجموعه های مختلف خود ترسیم کرده است .

اردشیر محصص،کارگاه نمایش
ص ص م از مرگ تا مرگ اثر اردشیر محصص

این طرح بر روی پوستر و بروشور نمایش چاپ شد که حروفچینی و صفحه بندی آن را حسین والامنش انجام داده بود. دو ” طرح دیگر از اردشیر برروی جلد کتاب هایی از ساموئل بکت و عباس نعلبندیان دیده می شود که از طرح های آزاد اردشیر محصص به شمار می روند و آدم های بسیار کوچکی با طراحی خطی مویی را در منظره ی بسیار وسیع در حال پشتک وارووآکروبات نشان می دهند .

اردشیر محصص،کارگاه نمایش
سه قطعه اثر اردشیر محصص

این طرح ها از پشت به روی جلد کتاب آمده و تمام زمینه را در برمی گیرند ، جلد کتاب «سه قطعه» از پیتر هانتکه از میان طرح های مجموعه مشهور اردشیر به نام «هوای طوفانی» انتخاب شده است که اردشیر این مجموعه را آن سال ها در انجمن فرهنگی ایران آمریکا با مدیریت هنری فریدون آو به نمایش گذاشته بود .

خواندن این نوشته
گفتگو با پری صابری