تاریخچه نشریات موسیقی ایرانی

درباره نشریات موسیقی ایرانی :

تاریخچه نشریات موسیقی ایرانی را در این نوشته با هم مرور می کنیم ، مجله های موسیقی قدیمی در دوران پهلوی عناوین بسیاری داشتند که در این جا به تاریخچه تعدادی از نشریات اختصاصی درباره موسیقی می پردازیم و آن ها را مرور می کنیم .

مجله موسیقی :

مجله موسیقی اولین نشریه تخصصی موسیقی به زبان فارسی می باشد که نخستین شماره آن در سال ۱۳۱۸ منتشر شد ، در این نشریه نویسنده هایی چون نیما یوشیج ، عبدالحسین نوشین و … همکاری داشتند .

مجله موزیک ایران :

مجله موزیک ایران به طور کامل به شعر و موسیقی می پرداخت ، این نشریه نخستین شماره خود را در مرداد ماه ۱۳۳۱ زیر نظر عبدالحمید اشراق در بیست صفحه منتشر کرد .

از هنرمندانی که با این ماهنامه همکاری داشتند می شود به ابوالحسن صبا ، روح الله خالقی ، حسین دهلوی ، فرامرز پایور ، ساسان سپنتا ، علیمحمد رشیدی و … اشاره کرد .

مجله رادیو ایران :

"<yoastmark
مجله رادیو ایران

رادیو ایران از نشریات مخصوص سازمان رادیو ایران بود که نخستین شماره آن در سال ۱۳۳۵ زیر نظر دکتر ناصرالدین شاه حسینی منتشر شد ، این مجله علاوه بر اعلام زمان تمامی برنامه های رادیو به تحلیل و گزارشاتی از برنامه های در حال ساخت یا در حال پخش رادیو می پرداخت ، این نشریه سرانجام در سال ۱۳۴۵ به کار خود پایان داد .

مجله موسیقی رادیو ایران :

"<yoastmark
موسیقی رادیو ایران

مجله موسیقی رادیو ایران نیز همانند رادیو ایران در سال ۱۳۳۵ شروع به کار کرد ، مدیر مسئول این نشریه دکتر ناصرالدین شاه حسینی بود و زیر نظر شورای عالی موسیقی رادیو تهران به کار خود می پرداختند !

خواندن این نوشته
محمد متوسلانی و سندیکای هنرمندان

در تمامی شماره های این نشریه نت های ماندگار و اشعار ماندگار ترانه های ایرانی به چاپ می رسد ، این نشریه سرانجام در سال ۱۳۴۱ و پس از انتشار ۶۲ شماره به کار خود پایان داد .

مجله ژونس موزیکال :

"<yoastmark
ژونس موزیکال

مجله ژونس موزیکال در دهه پنجاه منتشر شد ، روی جلد این مجله عبارت “مجله موسیقی” و با خط ریز عبارت ژونس موزیکال ایران نوشته شده بود ، این نشریه زیر نظر دکتر سعدی حسنی بود و بعد از چاپ ۳۲ شماره ، انتشار آن متوقف شد .

دفتر موسیقی :
"<yoastmark
بهمن ماه ۱۳۳۲

دفتر موسیقی یا مجله موسیقی زیر نظر چنگیز مشیری بود ، این نشریه در سال ۱۳۳۲ منتشر می شد و بعد از چاپ سومین شماره به علت درگذشت یکی از پایه گذاران شریه ، برای همیشه به کار خود پایان داد .

مجله موزیک :
شماره ۱۱ مجله

نشریه موزیک به طور کامل به دنیای موسیقی خارج می پرداخت و خبرهای بسیار کمی از دنیای موسیقی ایرانی کار می کرد ، این نشریه ضمیمه مجله موزیک ایران بود و در نیمه دوم دهه چهل منتشر می شد .

مجله رادیو تهران :

"<yoastmark
شماره ۴ مجله

قدیمی ترین نشریه در خصوص موسیقی که تنها به معرلی برنامه های رادیو تهران می پرداخت ، نشریه رادیو تهران بود که در سال ۱۳۲۵ منتشر می شد ، ورقه های این مجله کاهی بود و در ۲۱ صفحه منتشر می شد .

مجله آهنگ روز :
"<yoastmark
تنها شماره دیده شده

این نشریه به نظر یکی از نشریات گمشده تاریخچه نشریات موسیقی ایرانی می باشد ، در تنها شماره از این نشریه که در اختیار داریم ، شناسنامه ای دیده نشد اما با توجه به نام مجله و مطالب منتشر شده در آن به نظر می آید که وابسته به شرکت چاپ صفحات موسیقی “آهنگ روز” می باشد .

خواندن این نوشته
فیلم سینمایی تا غروب