فریدون آو و کارگاه نمایش

درباره فریدون آو :

فریدون آو در دانشگاه آریزونا و نیویورک در رشته های طراحی و هنرهای کاربردی برای تئاتر و «زیبایی شناسی فیلم» آموزش دیده است .

او در کارگاه نمایش پوستر ، بروشور ، نور ، لباس و صحنه ی تاتر طراحی می کند ، در کنار آن نمایشگاه نقاشی برپا می کند ، گالری دارد و مجموعه آثار هنری جمع آوری می کند .

او در محیط و معماری آنگلوساکسونی پرورش یافته و این تربیت باعث شده تا برخلاف جریان روز گرافیک در ایران عمل کند ، یعنی در طراحی پوستر به جای تصویرسازی ، مجموعه ای از تصاویر گردآوری شده را در کنار هم می چیند . در دورانی که تصویرسازها جریان اصلی گرافیک ایران را در دست دارند فریدون آو طراح (دیزاینر) است .

تجربه خط فارسی :

در همین دوره اولین تجربیاتش در کار با خط فارسی را انجام می دهد ، اغلب از حروف برگردان (لتراست) استفاده میکند چون فارسی را نمی خواند و نمی نویسد ، به موقعیت قرارگیری دندانه حروف و نقطه های آن مسلط نیست .

در بسیاری از عنوان ها جای نقطه ها نسبت به موقعیت اصلی شان کمی جابجا شده است. عنوان ها در پوستر «عبید خلج» از این دسته هستند . در چندین پوستر و جلد کتاب از شکل دست استفاده کرده است . در یک گفتگو در این باره می گوید : «نزدیکترین چیزی که برای طراحی در اطرافم پیدا کردم دست خودم بود . دستم را روی کاغذ می گذاشتم و با دست دیگرم دور تا دور آن خط میکشیدم بعد داخل آن را رنگ میکردم با به همان شکل خطی استفاده می کردم» .

خواندن این نوشته
مجله ستارگان سینما تئاتر

طراحی پوستر کالیگولا و باغ آلبالو :

فریدون آو،کارگاه نمایش
پوستر نمایش کالیگولا

در پوستر “کالیگولا” نوشته را دوبار قرینه تکرار میکند و بر زمینه رنگ قرمز قرار می دهد چرا که در اجرای این نمایش دو بازیگر مختلف نقش کالیگولا را بازی میکنند و در لحظه ای از نمایش صحنه به یک باره با پارچه ی قرمز پوشیده می شود .

آو پوستر و بروشور نمایش «باغ آلبالو» را برای آربی آوانسیان طراحی کرده است که ساختمان تئاترشهر با اجرای آن افتتاح شد ، ایده ی پوستر ، استفاده از بخشی از نقاشی ادوارد مانه و چهار مرتبه تکرار آن است . متناسب با گذر چهار فصل و نیز چهار صحنه ی نمایش هر بار یک رنگ متفاوت روی نقاشی مانه گذاشته شده است ، او در این سال ها از شبکه بندی شطرنجی و جدول اندازه گیری در مجموعه ای از نقاشی ها و پوسترهایش استفاده میکند که پوستر “شنبه هفتم” وطرح جلد “نظارت عالیه” از این دسته است .