تقی ظهوری “قصه کمدین ها”

اولین فعالیت :

تقی ظهوری در سال اول تاسیس هنرستان هنرپیشگی موفق به دریافت دیپلم گردید ، در ابتدای راه هنری همزمان با کار در وزارت دادگستری به بازی در تئاتر پرداخت و در این رشته کارهای موفقی چون “سبیل_بازرسی و تارتوف” داشته ، او در سینما از هیچ شروع میکند .
اولین نقشش در سینما را با بازی کوتاهی در فیلم واریته بهاری در سال ۱۳۲۸ شروع میکند و علیرغم تلاشش تا سال ۱۳۳۱ نمیتواند جایگاه خاصی در سینما پیدا کند اما در سال ۱۳۳۲ نخستین طلیعه های شهرت به او روی میکند و وی در فیلم مشهدی عباد با تفکری و تابش همبازی میشود و این فیلم تا سه سال بعد تنها اثری است که از وی میتوان به عنوان فیلمی قابل توجه نام برد .

خلق شخصیت :

تقی ظهوری،بیوگرافی تقی ظهوری

تقی ظهوری در فیلم مشهدی عباد چون یک کمدین شایسته خود را نشان داد ولی بعدها از او فیلمی ساخته نشد که این استعداد پرورش یابد ، او از همان ابتدا سعی در خلق کارکتر خاص خودش بود و بلاخره یک شخصیت ویژه برای خودش به وجود آورد ، مردی که تجسم گویای ، موجود سرزنده و با نشاط ، چشم چران و خیلی ساده گردید .
ولی به این کاراکتر که اتفاقا مورد توجه مردم بود ابتدا کمتر توجه شد تا اینکه سیامک یاسمی به این موضوع پی برد و از وی در فیلم ظالم بلا استفاده کرد .

بازی در فیلم های متعدد :

بعد ها همین کاراکتر به طور ناقص ( که گاه با حرکات روان ، ساده و زیبای ظهوری جالب تر مینمود ) در فیلمهای متفاوت و متعدد تعقیب شد در فیلم هایی نظیر : دوقلوها،در جستجوی داماد ، آرشین مالالان ، اول هیکل ، عمو نوروز ، دختر همسایه ، آس و پاس ، خروس بی محل ، تازه به دوران رسیده و عروس دهکده ، در هیچ یک از این فیلم ها ظهوری چندان جلب توجه و نظر نمی کند هر چند که کار سایر هنرپیشگان را به طور اعم در فیلم به طور کلی تحت تاثیر کار خود قرار می دهد .

خواندن این نوشته
مجله ایران فیلم

فعالیت حرفه ای :

در سال ۱۳۴۲ بعد از بازی در فیلم قربانی هوس ، آراس خان ، ساحل انتظار ، مرد ها و جاده ها که البته به صورت و شکل تازه ای ظاهر می شود ، مردها و جاده ها موفق ترین کارش است چون آزادانه در تیپش جا افتاده و وی به خوبی کارش را انجام میدهد .
در سال ۱۳۴۳ برغم بازی های خوبش در چند فیلم در اطرافش سر و صدایی نمیشود تا اینکه در سال ۱۳۴۴ به سرمنشاء مرحله دوم کار ظهوری میرسیم که فیلم قهرمان قهرمانان است .

محبوبیت در سینما :

با موفقیت فیلم قهرمان قهرمانان توفیق ظهوری محرز میگردد و بعد کارش در فیلم های خوشگل خوشگلا ، گنج قارون ، موطلائی شهر ما ، دزد بانک ادامه یافت و ظهوری در ردیف چند چهره محبوب و موفق سال قرار گرفت .
حسین کرد ، جهان پهلوان ، طوفان نوح و گوهر شب چراغ بیش از پیش به این توفیق اهمیت و اعتبار بخشید و ظهوری تبدیل به یکی از گران قیمت ترین هنرپیشگان سینمای ایران شد .

خداحافظی از سینما :

تقی ظهوری،بیوگرافی تقی ظهوری

تقی ظهوری در سال ۱۳۴۹ و در سن پنجاه و هشت سالگی تصمیم به کناره گیری از سینما گرفت ، متن اطلاعیه در بعد از ظهر ششم مهرماه به چاپ رسید ، بعد از آن به زیارت خانه خدا رفت و دیگر در هیچ فیلمی بازی نکرد .