محمد متوسلانی و سندیکای هنرمندان

درباره این گفتگو :

محمد متوسلانی دبیر سندیکای هنرمندان فیلم ایرانی گفتگویی جالب و خواندنی با مجله ستاره سینما داشت که در شماره ۸۵۴ این مجله به تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۵۲ به چاپ رسید ، با هم این گفتگوی خواندنی را می خوانیم .

درباره محمد متوسلانی :

محمد متوسلانی،گرشا رئوفی،منصور سپهرنیا

محمد متوسلانی زاده هفدهم مهرماه ۱۳۱۴ در تهران ، فیلم نامه نویس ، تهیه کننده ، هرپیشه و کارگردان ایرانی می باشد ، او به همراه منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی گروه کمدی بسیار معروف و محبوبی را در دهه چهل راه اندازی کردند و در تولیدات سینمایی بازی می کردند .

آیا سندیکا برای ترقی دادن حداقل دستمزد کارکنان سینما قدمی برداشته ؟

تعیین و تثبیت حداقل دستمزد برای کارکنان سینما از جمله هدف های ماست ، منتها این برنامه زمانی عملی می شود که تهیه کننده ببیند با قانون سر و کار دارد .

در حال حاضر تهیه کننده سعی می کند تا حد امکان کمتر خرج کند چون فقط به منافع خود فکر می کند .

به نظر تهیه کنندگانی که صاحب سینما هستند بخاطر منافع خود باعث رکود سینما می شود !

طبیعی است ، وقتی که افراد در چند جبهه فعالیت داشته باشند در هر جا که منافع بیشتری دارند از آن جا حمایت می کنند و متاسفانه این جبهه ها کاملا مقابل هم هستند و مقررات و ضوابط صحیحی هم در میان نیست تا منافع به طور عادلانه با در نظر گرفتن حقوق صنفی دیگران تقسیم شود .

بسیاری از هنرپیشه های ما هم کارگردان هستند هم تهیه کننده ، خب اگر مقررات و ضوابط عادلانه ای نباشد طبیعی است که هنرپیشه مزبور در هر موقعیتی از یک صنف دفاع خواهد کرد و کار کاملا جنبه شخصی پیدا می کند و این بی نظمی هایی را به وجود می آورد که باعث مقداری بی عدالتی در مورد افراد می شود .

خواندن این نوشته
مجله سینما

آیا سندیکا در مورد کیفیت کار و بالا بردن ارزش های آن برنامه ای دارد یا خیر ؟

اصولا سندیکاها از نظر مقررات قانونی در مورد کیفیت کار زیاد نمی توانند دخالتی داشته باشند ، فرضا بیایند و اعمال نظر بکنند که حتما شما آقا باید این نوع فیلم بسازید و شاهکار هم باشد ، اما سندیکا می تواند راهنما باشد و ما به همین منظور آمدیم برای کارگردان ها برنامه های نمایش فیلم برگزار کردیم و من خودم عضو هیئت رئیسه کمیته کارگردانان بودم اما عملا از این برنامه استقبالی نشد و امکانات هم محدود بود .

ما صد نفر را دعوت می کردیم که با آنهمه زحمت برای آن ها فیلم می گرفتیم اما موقع نمایش فیلم میدیدیم که فقط نه نفر آمده ، مسلما این برای ما مایوس کننده بود .

محمد متوسلانی

در حال حاضر تامین منافع اعضای سندیکا برای ما در درجه اول قرار دارد و پس از انجام این کار مسلما روزی مرحله دوم را هم که بالا بردن سطح فرهنگ سینمایی اعضا باشد عملی خواهیم نمود ، برنامه هایی هم برای در این ضمینه پیش بینی کرده ایم ، فرضا در نظر داریم با مراکز ورزشی تماس بگیریم تا برای اعضا زمین تنیس و کلاس های ژیمناستیک دایر کنیم و همینطور کلاس های رقص برای هنرپیشگان و برای فیلمسازان برنامه های نمایش و بحث فیلم به وجود بیاوریم .

یکی دیگر از مشکلات سینما رد شدن سناریوست که دائم با مخالفت وزارت فرهنگ و هنر مواجه می شود آیا در این مورد برنامه هایی دارید ؟

اتفاقا ما درباره تصویب سناریوها از جانب فرهنگ و هنر مشکلات زیادی داشتیم ، قبلا وقتی سناریوی کسی رد میشد او نمی دانست که با کی باید صحبت بکند و کسی هم نبود که جوابش را بدهد .

خواندن این نوشته
رو در رو با سازندگان فیلم سوته دلان

بهرام ری پور

ما این مسئله را با مسئولین وزارت فرهنگ و هنر مطرح کردیم که کمیسیونی تشکیل شد و در آن آقایان خسرو سینائی و بهرام ری پور به نمایندگی از وزارت فرهنگ و هنر بودند و شخص من محمد متوسلانی و آقایان نوری علاء و بهادری از طرف سندیکای هنرمندان نشستیم و طرحی دادیم به وزارت فرهنگ و هنر تا به هنگام برسی سناریوها نظریات و سلیقه های شخصی در تصویب یا رد آن ها دخالت نداشته باشد که فرضا مسئول مربوطه بخاطر این که چون این نوع فیلم را نمی پسندد سناریوی آن را رد نکند .

کمیسیون مشترک :

برای این منظور قرار این شده است که اگر در مورد سناریوئی اشکالی هست با سناریستش تماس گرفته شود و از او توضیح بخواهند و اگر به توافق نرسیدند نظریات آن ها در کمیسیونی مرکب از نمایندگان سندیکا و وزارت و فرهنگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد که در اینها رای کمیسیون مزبور قابل اجرا باشد .

ما این طرح را دادیم اما آن ها به دلایلی که خودشان داشتند آن را به صورت دیگری در آوردند و قرار بر این شد که سناریوها را کسانی بخوانند که جوان تر هستند و بیشتر در جریان روز مسائل سینمایی هستند و بعد اگر آن ها هم ردش کردند آن را به یکی از اعضای شورای نمایشی بدهند .

ما در یک سال گذشته مشکلاتی از این دست که این سناریو قابل فیلم شدن نیست و یا بافت دراماتیکش اینجوری است و به درد نمی خورد نداشتیم و اینباید به حساب یکی از کارهای سازنده سندیکا دانست ، در مورد صدور پروانه نمایش هم ما الان در وزارت فرهنگ و هنر نماینده داریم که با نماینده آنها می نشیند و درباره صدور پروانه فیلمسازی صاحب رای می باشد .